הצורך החיוני להיות שייך בגיל השלישי

אדם חי מתוך אמונה שהוא  שייך למשפחה ושיש לו מקום בטוח בה, תחושת ההשתייכות נובעת מהמודעות  שהפרט והמשפחה תלויים זה בזה; ומתוך תחושה זו צומחת המטרה של תרומה ותועלת למשפחה.

למה חשוב להרגיש שייך?

כדי שאדם יוכל להזדהות עם המשפחה הוא צריך להרגיש שהוא חלק ממנה,שהוא שייך לה ומחובר אל כל מטרותיה. בתפקידים שיאפשרו לו לתרום במשפחה גם אם חלק מהיכולות נעלמו עם הגיל.

הצורך להועיל ולהרגיש מועיל הוא צורך של כל בני האדם בכל גיל. תפקיד המשפחה לחזק את תחושת הערך באמצעות התרומה והמועילות, כי בהרבה מקרים תפקידים ופעולות  קוצצו בחדות ויש צורך להפעיל את הדמיון בכדי לתת תפקידים חדשים לאב האם המזדקנים  שלא יחיו בתחושת היותם חסרי תועלת ודחויים בידי המשפחה והחברה.

אדלר בספרו אתה וחייך כותב שהמשמעות לחיים חייבת להיות תרומה .

ערך עצמי

תחושת הערך העצמי מניע עיקרי בהתפתחותו של האדם, לאורך החיים האדם עסוק בסיפוק של תחושה זו באופנים שונים סביבה מעודדת ומותאמת לצרכיו הייחודיים. של האדם בגיל השלישי כאשר פוחתת תחושת הערך , המזדקן חש חסר תועלת מתפתחת התחושה של חוסר ערך. המוטיבציה הפנימית להשתלבות ונתינה פוחתת וזקוקה לעידוד מצד המשפחה.

בימי קדם ניתנה עבודת הכתישה לזקני הכפר שקשתה עליהם עבודת השדה. הם ישבו ודכו כלאחר יד ובנוסף עסקו בדברים ברומו של עולם, כגון פוליטיקה, רכילות, שידוכים וכדומה.
ה"מדוכות" ששימשו כמתקן כתישה לגרעינים ולעשבי תבלין, ככתוב במקרא: שָׁטוּ הָעָם וְלָקְטוּ וְטָחֲנוּ בָרֵחַייִם אוֹ דָכוּ בַּמְּדוֹכָה. מכאן נגזר גם מטבע הלשון: "ישב על המדוכה", שמשמעו התחבט בבעיה קשה.

אנשים רוצים ואוהבים לעזור!

הם אינם יכולים לתרום, אם אין עידוד המאפשר להם לתרום. ולמצוא מקום טוב בזכות היכולות האישיות.
ההשקעה בתחושת השייכות על כל מרכיביה היא הדרך הטובה ביותר להתגבר על תחושת היותך חסר תועלת,דחוי בידי המשפחה והחברה,על תחושת הריקנות הפנימית,השעמום בדידות וחרדת הזמן.

השארת תגובה